Dlaczego warto jeść jajka?

Jajka są bardzo popularne w kuchni ze względu na smak i ilość zastosowań. Wielu uważa, że są szkodliwe bo zawierają „zły cholesterol” i przyczyniają się rozwojowi miażdżycy, lecz gdy osoba jest zdrowa może je jeść bez obawy, że wskoczy mu poziom cholesterolu. Natomiast nie wolno przesadzać jak z każdym produktem. Jakie ma wartości odżywcze i na jakie problemy zdrowotne może pomóc?

Zawierają pełnowartościowe białko dla naszego organizmu. Zawiera ono wszystkie aminokwasy, których nie jesteśmy w stanie sami wyprodukować. Oprócz tego są bogate w wszelkiego rodzaju witaminy (A, E, K, B2, B12, D), kwas pantotenowy i składniki mineralne (potas, wapń, żelazo, fosfor czy magnez). Samo żółtko zawiera luteinę, która chroni nasze oczy przed promieniowaniem ultrafioletowym i poprawia widzenie.

Oprócz tego mają tłuszcze, które są łatwo przyswajane przez nasz organizm. W 5 gramach tłuszczu, tylko 0,1 stanowią złe kwasy tłuszczowe, natomiast reszta to te zdrowe przyswajalne tłuszcze. Najwięcej cholesterolu jest w samym żółtku.

Czy jajka wpływają na poziom cholesterolu w naszym organizmie? Wszystko jest zależne od tego jaką kto ma tolerancję na alkohol. Niektórzy mogą obżerać się jajkami i mieć cholesterol w normie a inni powinni je wyeliminować z diety. Jest to zależne od genów, wieku, płci, tego jak się odżywiamy oraz czy jesteśmy aktywni fizycznie. Z anatomicznego punktu widzenia, sami wytwarzamy cholesterol, gdyż jest potrzebny do wielu procesów zachodzących w komórkach, m.in. produkcja hormonów czy soli żółciowych.

Według dietetyków ilość spożywanych przez nas jajek nie powinna przekraczać 4 tygodniowo (wliczają tutaj te zawarte w potrawach) a osoby, które mają problemy z wątroba nie powinny jeść więcej niż 2 jajka tygodniowo. Jajka znacznie zakwaszają nasz organizm, dlatego powinny być podawane z warzywami, które są zasadowe (szczypiorek). Jajka gotowane na miękko są łatwiej strawne niż te na twardo, tak samo białko jest łatwiej trawione niż żółtko.

Zawartość odżywcza jajek zależy w szczególności od tego w jaki sposób hodowane są kury. Dlatego więc gdy mamy możliwość, powinniśmy kupować je bezpośrednio od osób, które mają gospodarstwo. Tak samo karma ma wpływ na barwę żółtka, gdy opiera się ona na kukurydzy, wtedy jest koloru pomarańczowego a gdy na pszenicy wtedy jest żółte. Dostępne jajka light otrzymuje się przez karmienie kur mieszankami wzbogaconymi w witaminy oraz wszelkie mikroelementy. Podawana karma wtedy jest beztłuszczowa.