Jak przygotowywać potrawy, by nie tracić cennej witaminy C?

Nastała już jesień, więc nasz organizm musi walczyć z bakteriami i wirusami wywołującymi przeziębienia lub grypę. Najskuteczniejsza przeciwko tym dolegliwością jest witamina C. Nie każdy spożywany przez nas posiłek dostarcza jej odpowiednia ilość. Często obróbka termiczna pozbawia produkty ich właściwości odżywczych.

Jesienią najlepiej spożywać kiszone ogórki czy też kapustę. Są one wystarczającym źródłem witaminy C. Odpowiednie przechowywanie żywności nie pozbawia ich naturalnych właściwości. Dlatego warto zapoznać się, które produkty tracą najwięcej witamin podczas obróbki termicznej. W przypadku warzyw i owoców im wyższa temperatura tym mniejsza zawartość witaminy C. Starty cennych witamin mogą czasami wynosić nawet 100%. Dlatego spożywane przez nas produkty powinny być jak najświeższe, gdyż najwyższa ilość witaminy C jest w nich bezpośrednio po zbiorze. Im dłużej są przechowywane, tym jej ilość maleje. Najwięcej witaminy C znajduje się w owocach jagodowych, ziemniakach, żółtych i zielonych warzywach, kapustach, owocach cytrusowych, malinach czy też truskawkach.

Wszelkiego rodzaju akcesoria wykorzystywane w kuchni powinny być wykonane ze stali nierdzewnej, gdyż inne żeliwa utleniają zawartą witaminę C. Obieranie warzyw przed przygotowaniem również niweluje straty witamin, dzieje się tak dlatego, iż dany produkt ma mniejszą styczność z powietrzem i zawartym w nim tlenie. Surówki i tym podobne potrawy najlepiej jest sporządzać bezpośrednio przed spożyciem. Należy pamiętać o dodatku niewielkiej ilości śmietany czy też oliwy z oliwek. Ich obecność ogranicza kontakt warzyw z tlenem. Ziemniaki powinno się obierać w miarę cienko, gdyż największa ilość witaminy C jest zawarta bezpośrednio pod skórką.

Wszelkiego rodzaju warzywa powinniśmy wrzucać bezpośrednio do wrzącej wody, pozwoli to na mniejsze straty witaminy C. Dziesięciominutowy proces gotowania pozbawia produkt w 50% z zawartej w nim witaminy C. Zmniejszając ten proces o około pięć minut ubytek jest wtedy około 25%. Zamiast tradycyjnego gotowania, powinno się gotować na parze bo wtedy ubytek witaminy C wynosi około 12%. Najmniejsze straty witaminy C są, gdy produkt jest gotowany krótko i najlepiej na parze.

Przechowywane warzywa i owoce lepiej jest zamrozić, gdyż ujemna temperatura ogranicza rozpad witaminy C (im niższa tym lepiej). Jeżeli ktoś ma zamiar przechowywać warzywa dłużej, przed zamrożeniem powinien go zblanszować. Jest to nic innego jak wrzucenie produkty do wrzącej wody na około 2 minuty. Ogranicza to ubytek witaminy C z warzyw i owoców. Niektórą żywność można spróbować ukwasić. Doskonałym przykładem jest kwaszona kapusta czy kiszone ogórki, są najlepszym źródłem witaminy C podczas zimy.