Dieta Pięciu Przemian

Dieta pięciu przemian to to chińska dieta pomagająca utrzymać równowagę ciała i duszy. Jest to przepis nie tylko na wspaniałą sylwetkę, ale również poprawienie formy fizycznej i oczyszczenie całego organizmu. Średnio zrzuca się około 4 kilogramy tygodniowo, lecz dieta ma wiele zasad, do których trzeba się stosować. Nazwa diety wzięła się od symboli pięciu żywiołów – drzewo, ogień, ziemia, metal i woda – i analogicznie będzie im odpowiadać pięć smaków jakimi są kwaśny, gorzki, słodki, ostry i słony.

Produkty kwaśne – kwaśne owoce, pomidory, biały ser, kefir, jogurt, mąka, drób oraz białe wino.
Produkty gorzkie –czerwone wino, kawa, herbata, orzechy włoskie, kasza gryczana, papryka słodka, tymianek oraz bazylia.
Produkty słodkie – miód, jajka, groch, ziemniaki, marchew, orzechy laskowe, słodkie owoce.
Produkty ostre – ryż, czosnek, cebula, kalafior.
Produkty słone – ryby morskie, sól, wieprzowina, sery pleśniowe, wędliny oraz zimna woda.
Produkty zakazane – tłuszcze zwierzęce, wędzone mięso, zbyt duża ilość produktów z grupy kwaśnego smaku, cukier, słodkie mleko.
Produkty zalecane – ciepła woda, słodkie owoce, chude mięso i ryby, ziarna słonecznika, groch, marchew, dynia, oliwa z oliwek oraz zielona herbata.

Zasady kuchni pięciu przemian wyglądają następująco:

  • 3 ciepłe posiłki dziennie
  • spożywaj mięso 1-2 razy w tygodniu
  • jedz mniejsze posiłki
  • zrezygnuj z wędlin, ponieważ zawierają konserwanty i inne niezdrowe substancje oraz zakwaszają organizm
  • nie jedz ryb hodowanych typu panga
  • ogranicz białko
  • 90% spożywanej żywności powinno być pochodzenia roślinnego
  • wyeliminuj cukier z diety

Dieta składa się z trzech większych posiłków oraz dwóch przekąsek (każde danie musi zawierać produkty wszystkich grup smakowych; jedynie smak słodki może występować indywidualnie). Nie można pozwolić, by dominowały produkty kwaśne lub gorzkie, ponieważ spowalniają przemianę materii. Kolejność wkładania smaków do garnka – słodki, ostry, słony, kwaśny, gorzki, słodki, ostry itd. (zasada koła).

Przykładowy jadłospis

Dzień 1

Śniadanie – talerz zupy jarzynowej na chudym mięsie obficie doprawianej pieprzem, imbirem oraz jeden dojrzały owoc
Obiad – makaron z pikantnym sosem mięsno-jarzynowym, kapusta duszona na oliwie
Kolacja – pasta ze słonecznika (szklanka ziaren słonecznika, trzy łyżki oliwy z oliwek, trzy ząbki czosnku, sól, woda i wszystko zmiksować) z pełnoziarnistym chlebem i kiełkami rzeżychy

Dzień 2

Śniadanie – owsianka z cynamonem, imbirem, suszoną żurawiną i pestkami słonecznika, która jest zalewana zimną wodą
Obiad – krem z cieciorki (natka pietruszki, marchew, woda, ziemniaki, świeża bazylia, seler, korzeń pietruszki, cieciorka, masło, sól morska oraz cieciorka)
Kolacja – sałatka ogórkowa (koper, cztery ogórki, czosnek, sól i jogurt naturalny), napój imbirowy (duża cytryna, dwie łyżki cukru trzcinowego, kawałek świeżego imbiru, litr wrzącej wody, dwie łyżki zimnej wody).

Dzień 3

Śniadanie – sałatka z makaronu orkiszowego, prażonych płatków migdałów, natki pietruszki, brokułów, oleju lnianego, kurkumy, oregano, pieprzu i soli morskiej
Obiad – leczo (ocet winny, dwie łyżki oliwy, cebula, pestki z dyni, zimna woda, 4 pomidory, czerwone wino, cukinia, kalarepa, zielona papryka, lubczyk oraz sol)
Kolacja – brązowy ryż z curry, ćwierć kalafiora ugotowanego na półtwardo z oregano

Proponowane przepisy

Dodaj komentarz