Zdrowe odżywianie - zdrowe warzywa

Czy zastanawiałeś się kiedyś, które warzywo jest korzystniej zjeść? Np. ze względu na liczbę zawartych w nim witamin? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie i zaprezentujemy liste warzyw, które według nas warto dodawać do naszych posiłków. Każdemu przyda się dodatkowa procja witamin, szczególnie w dzisiejszych czasach, gdzie towarzyszy nam stres.

Pomidory

Mają działanie antyrakowe, dzięki dużej zawartości likopenu. Można w nich znaleźć bardzo wiele witamin z całego alfabetu od A do K. Są doskonałym antyutleniaczem, dzięki czemu mają działanie antystarzeniowe, obniżają poziom wolnych rodników w organizmie i pomagają utrzymać ciśnienie na stałym poziomie. Oczywiste jest, że najlepsze są pomidory z własnej uprawy, mamy wtedy 100% pewność jak były hodowane, w przeciwnym wypadku polecamy znajomego handlarza z rynku.

Brokuły

Znajdziemy w nich antyoksydanty, mają pozytywne działanie antyrakowe. Zawierają bardzo dużo beta-karotenu, witaminy C i folianów. Dodatkowo wzmacnia odporność naszego organizmu na infekcje.

Brukselka

Małe niepozorne warzywko, które zawiera mnóstwo kwasu foliowego i witaminy z grupy B. Brukselką powinny zainteresować się kobiety w ciąży, pomaga w prawidłowym rozwoju układu nerwowego dziecka. Dodatkowo znajdziemy w niej witamine C oraz K, błonnik, potas i kwasy Omega-3.

Szpinak

Bogate źródło witamin i pierwiastków, które znajdą zastosowanie w naszym organizmie. Dzięki zawartości luteiny ograniczna wpływ procesów starzenia na wzrok. Działa korzystnie w profilaktyce antynowotworowej.

Marchew

Pozytywnie wpływa na zdrowie oczu, skóry i włosów. Bogate źródło antyoksydantów, witaminy C.

Dynia/kabaczek

Zawiera w sobie bogate pokłady składników przeciwzapalnych, np. witaminy A, beta-karotenu. Wykazuje lecznicze działanie na choroby takie jak astma, osteoporozy i artretyzmu oraz reumatyzmu. Bogata w potas, magnez i błonnik.

Słodki ziemniak

Dostarcza bardzo wiele składników antyrakowych, witaminy A, C i manganu. Zaspokaja zapotrzebowanie organizmu na błonnik i żelazo, dodaje energi i reguluje pracę układu trawiennego.

Bakłażan

Bogaty w antyoksydanty, np. nasunin, który ma bardzo silne działanie antyutleniające oraz przeciw rakowe. Pozytywnie wpływa na prace naszego serca, zmniejsza ryzyko wylewu oraz demencji. Dodatkowo zawiera spore ilości potasu i błonnika.

Papryka

Bez względu na kolor, papryka jest bardzo przydatna w naszym organizmie. Dostarcza do niego składniki, które pozytywnie wpłyną na zdrowie naszego serca (kwas foliowy, likopen). Codzienne spożycie papryki może zmniejszyć ryzyko raka płuc, pęcherza, trzustki, jelita.

Cebula

Dla osób które chorują na osteoporozę lub istnieje ryzyko zachorowania. Zawiera dużo peptydu GPCS, odpowiadającego za usuwanie z organizmu wapnia. Zawiera mnóstwo witaminy C oraz folianów, dzięki temu pozytywnie wpływa na pracę serca i glikemię.

Proponowane przepisy

Dodaj komentarz

  • Hania wojtalHania wojtalczwartek, 23 października 2014 15:17:04

    cenne wskazówki