Jak wiadomo Google ma bardzo wiele usług w swoim portfelu produktów. Jednym z ciekawszych narzędzi które może się przydać każdemu kto próbuje swoich sił w internecie jest Narzędzie dla webmasterów. Dzięki temu prostemu narzędziu możemy bardzo wiele dowiedzieć się o naszej stronie, jak jest ona postrzegana przez robota indeksującego internet (GoogleBot), sprawdzić czy występują może jakieś problemy z naszą stroną i je rozwiązać.
Na samym początku musimy odwiedzić stronę usługi, klikając na przykład w ten link. google.pl/webmaster/tools, zalogować się lub utworzyć nowe konto jeśli jeszcze go nie posiadamy. Do wszystkich usług oferowanych przez Google wystarczy nam tylko jedno konto, więc nie będziesz sobie zawracać głowy hasłami, wystarczy pamiętać jedno.
Gdy mamy już konto z usługą wystarczy kliknąć przycisk dodaj witrynę.
Narzędzia dla Webmasterów - dodaj witrynę
Po kliknięciu w ten przycisk pojawi nam się okienko w którym należy wpisać adres URL naszej strony, tzn. adres domenowy dla tego katalogu jest to katalogsmakow.pl. Następnym krokiem który należy wykonać jest weryfikacja własności strony internetowej, jest to logiczne :} Przecież nikt nie chciałby aby osoby trzecie wiedziały za dużo o jego stronie. Mamy do wyboru kilka opcji do weryfikacji.
Osobiście polecałbym wszystkim skorzystanie z opcji weryfikacji przez tag HTML. Aby wykonać tego typu weryfikacje należy umieścić w sekcji <head> w dokumencie HTML wygenerowany przez Google tag, wygląda on w ten sposób:
<meta name="google-site-verification" content="tutaj unikalny kod od Google" />
Na platformie Blogger.com należy wejść w zakładkę szablon, wyszukać (CTRL+F) słowo </head> i przed nim wstawić wygenerowany tag, potem zapisać zmiany i powrócić do panelu. W przypadku gdy korzystamy z Wordpressa możemy wykorzystać do tego celu wtyczkę zewnętrzną np. Verify Google Webmaster Tools lub skorzystać z edytora szablonu (Wygląd->Edytor) i wybieramy plik header.php a w nim odnajdujemy </head> i wklejamy przed nim kod.
Niestety po weryfikacji konto naszego Bloga będzie puste. Nie będzie w nim informacji o naszej stronie i działaniach robota, zbiór tych danych może potrwać kilka dni. Mimo braku danych do analizy warto zobaczyć na co pozwala to narzędzie.
Panel witryny - nasza strona startowa, w skrócie co się działo i ostatnie wiadomości dla Twojej strony.
Wiadomości dla witryny - jeśli mamy więcej wiadomości wszystkie znajdziemy tutaj, taka skrzynka odbiorcza.
Status w wyszukiwarce
Dane strukturalne - jeśli nasza strona jest opisana przez wykorzystanie danych strukturalnych tutaj znajdziemy o tym informacje. Co to dane strukturalne, na to postaram się odpowiedzieć w kolejnym artykule.
Marker danych
Udoskonalenia HTML - tutaj znajdziemy wszystkie problemy z kodem HTML naszej strony. Im kod bardziej doskonały tym lepiej dla bloga. Google przywiązuje bardzo duża wagę dla tytułów stron, nie lubi ich powielania lub gdy są krótkie/długie.
Linki witryny
Ruch związany z wyszukiwaniem
Wyszukiwane hasła - jeśli interesuje Cię aktualna pozycja Twojej strony w wynikach wyszukiwarki Google tutaj znajdziesz odpowiedź. Jest to bogate w informacje zestawienie zapytań do Googla w których pojawiła się Twoja strona.
Linki do Twojej witryny - tutaj znajdziemy listę stron które do nas odsyłają, w Google Analytics również można znaleźć te informacje, ale nie znajdziemy tam stron które nie wygenerowały dla nas ruchu.
Linki wewnętrzne - lista stron które odnalazł GoogleBot na Twojej stronie.
Ręczne działania
Kierowanie międzynarodowe
Indeks Google
Stan indeksowania - wykres z liczbą zaindeksowanych stron na dany dzień. Możemy sprawdzić czy stron w indeksie przybywa.
Słowa kluczowe w treści - lista słów kluczowych które odnalazł na Twojej stronie GoogleBot. Znajdziemy tu również warianty dla słowa (odmian).
Usuń adresy URL - jeśli z jakiegoś powodu zależy nam na szybkim usunięciu strony z Google możemy to zrobić w tym miejscu.
Indeksowanie
Problemy dotyczące bezpieczeństwa - czasami zdarza się ze jakaś strona zostaje zainfekowana przez wirusy, wtedy informacje o tym znajdziemy w tym miejscu. Trzeba bardzo szybko reagować na tego typu problem, ponieważ Google w czasie gdy strona jest niebezpieczna dla odwiedzających to informuje ich o tym, możesz ucierpieć na tym wizerunkowo i bardzo szybko stracić czytelników.