W którym miejscu mężczyźni i kobiety mogą spotkać się podczas zakupów w sieci?

W którym miejscu mężczyźni i kobiety mogą spotkać się podczas zakupów w sieci?

Jak dziś wygląda kwestia zakupów internetowych w przypadku kobiet i mężczyzn? Czy wciąż stanowią odzwierciedlenie przyjętych stereotypów, a może coś się zmieniło? Czy w zachowaniach i sposobie zakupów przedstawicieli obu płci zauważamy dziś więcej różnic, czy podobieństw? Czy wiek determinuje przebieg ścieżki zakupowej? Postaramy się udzielić odpowiedzi na te zagadnienia w poniższym artykule. Sprawdzimy, które powszechne założenia dotyczące e-zakupów uległy przedawnieniu, a które mogą stanowić źródło cennych informacji dla właścicieli sklepów e-commerce. Wszystko to w oparciu o wyniki z raportu Mr. & Mrs E-commerce z 2022 r.

Co łączy, a co dzieli e-klientów? 

W 2022 roku ukazał się obszerny raport nawyków zakupowych w sieci opracowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, który dotyczy kobiet, mężczyzn, seniorów. Omawia on pewne założenia, które bardziej zbliżone są do stereotypów niż faktycznych zachowań. Z danych wyraźnie wynika, że rozbieżność nawyków konsumpcyjnych między kobietami i mężczyznami ulega rozmyciu, a statystyki dla obu grup są coraz bardziej podobne. Obie grupy wydają zbliżone kwoty i dokonują zakupów online z taką samą intensywnością. Powszechne stwierdzenia, że rozrzutność jest cechą kobiecą, a zakupy są zdecydowaną domeną kobiet, należy zdecydowanie odrzucić. 

Opublikowane dane przydadzą się, aby opracowywać optymalizacje i treści na stronę odpowiednio pod daną grupę potencjalnych klientów. Warto poznać różnice w tendencjach zakupowych między mężczyznami a kobietami, nawet jeśli są niewielkie, ale też zachowania zakupowe charakteryzujące daną grupę wiekową. Działania wchodzące w zakres SEO to specjalność agencji SEO. Dzięki współpracy ze specjalistami nie musisz martwić się o zaplanowanie odpowiedniej optymalizacji pod kątem pozycjonowania. Okaże się ona trafna ze względu na wcześniej przeprowadzony audyt SEO połączony z audytem UX. Agencja SEO Boo.pl wyprowadzi Twoją witrynę na wyższą pozycję w wyszukiwarce oraz zadba o jej dobry odbiór przez użytkowników.

Przed zakupem e-klienci sprawdzają informacje o produktach 

Internauci i internautki, którzy kupują online, chętnie sprawdzają dodatkowe informacje i opinie o danym produkcie, a także korzystają z porównywarek cen. To często jeden z pierwszych kroków procesu zakupowego. Ponad 66% potencjalnych e-klientów zaczyna od przeprowadzenia researchu.To argument przemawiający za tym, żeby zadbać o odpowiednie treści i sekcje na własnej witrynie. Te działania nie tylko wpłyną na jej pozycję  w wyszukiwarce, ale przede wszystkim dostarczą odpowiedzi na klientów. 

Zgodnie z danymi opublikowanymi w raporcie Mr. & Mrs. E-commerce wśród ankietowanych kobiet 16% ufa rekomendacjom bliskich osób, 15% z nich przegląda sekcje blogowe i vlogi, aby dotrzeć do rzetelnych recenzji o produktach. Ankietowani mężczyźni mają odmienne preferencje dotyczące źródeł informacji. 14% z nich najczęściej odwiedza fora internetowe, ponadto wspiera zakupowe decyzje o dane płynące z porównywarek cenowych. W przypadku, gdy grupą docelową są głównie seniorzy, można rozważyć założenie infolinii lub czatu ze sprzedawcą. Dlaczego? Po pierwsze, preferują rzeczywistą rozmowę niż przeglądanie poradników vlogowych lub czytanie blogów. Po drugie, według badań 33% ankietowanych bazuje na opinii rodziny bądź sprzedawców. 

Z perspektywy właściciela e-commerce na pewno warto inwestować na stronie w sekcje poradnikowe, blogowe i recenzje o danych produktach. Z jednej strony można silnie wspierać e-konsumentów w podejmowaniu decyzji zakupowych, a z drugiej – w efektywny sposób wpłynąć na https://boo.pl/pozycjonowanie-stron/

Kategorie produktów klikane najczęściej

O ile sporo podobieństwa jest w tym, w jaki sposób kupują kobiety i mężczyźni, oraz ile wydają na zakupy w sieci, to wyraźne różnice widać w kategoriach produktów, po które sięgają obie grupy. Kobiety wybierają te związane z branżą modową, kosmetykami, a także akcesoriami dla dzieci. Mężczyźni najchętniej kupują sprzęt elektroniczny, gadżety oraz – co zaskakujące – produkty z kategorii moda i uroda. Nie jest więc prawdą, że branża modowa i sektor urody to wyłącznie domena kobiet. Właściciele biznesów e-commerce działający w tych branżach powinni mieć to na uwadze podczas tworzenia strategii działania.

Polki i Polacy coraz odważniej wykorzystują możliwości, jakie oferują zakupy w Internecie. Korzystają z darmowych zwrotów i decydują się na zakup więcej niż jednego produktu online. Wybierają najodpowiedniejszy, a następnie odsyłają pozostałe. Taka praktyka bliższa jest kobietom – aż 44% klientek i 41% klientów podaje, że ma takie nawyki.

Preferowane miejsca zakupów internetowych 

Zakupy internetowe stają się coraz bardziej powszechne. Aż 8 na 10 internautów zamawia rzeczy online, a  statystyki podają, że użytkownicy obu płci i w różnym wieku decydują się na e-zakupy średnio raz lub dwa razy w miesiącu. 

Panie wybierają sklepy internetowe, a także portale zakupowe oraz aukcyjne. Raport Mr. & Mrs. E-commerce wskazuje, że mężczyźni tylko w nieco większym stopniu wybierają platformy zakupowe i aukcyjne. Chętniej decydują się także na zakupy internetowe w sklepach z aplikacjami mobilnymi, co jest sygnałem, by optymalizować swój e-sklep pod kątem urządzeń mobilnych.

Za pomocą czego kupują e-klienci?

E-konsumenci podczas zakupów w sieci najczęściej korzystają z urządzeń mobilnych. Smartfony dominują zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. Przyjmuje się, że ok. 40% transakcji zakupowych pochodzi właśnie z tych sprzętów, a prawie drugie tyle to zakupy dokonywane na laptopach. Wyszukiwania fraz „na sprzedaż” i „na sprzedaż w pobliżu” na smartfonach w latach 2017-2019 wzrosło o 250%. Jest to argument, aby w przypadku sklepów online, działają także stacjonarnie, pozycjonować się lokalnie. Dobrą praktyką będzie rozwinięcie działań off-site, czyli poza witryną. Przykładem jest stworzenie wizytówki Google. Dzięki niej osoby z najbliższej okolicy, np. w województwie kujawsko-pomorskim, będą mogły skorzystać z Twoich usług. Jeśli więc myślisz o zdobyciu lokalnego rynku, zdecyduj się na https://boo.pl/pozycjonowanie-wloclawek/

Jeśli chodzi o nawyki konsumenckie wśród kobiet i mężczyzn, różnica widoczna jest w użyciu smartwatchów. Panowie w 10% robią zakupy w Internecie przy użyciu zegarka, a wśród kobiet to jedynie 2%. Przedstawiciele grupy seniorów z kolei w 83% korzystają z laptopów, a w drugiej kolejności (41% ankietowanych) z komputerów stacjonarnych.

Czyj wirtualny portfel szybciej staje się pusty?

Ku zaskoczeniu, obie badane grupy ponoszą podobne wydatki na zakupy internetowe. Najczęstszy przedział to 201-400 zł, według ⅓ ankietowanych. Przedział 51-100 zł to średnia kwota jednorazowego wydatku. 

Założenia o skłonności kobiet do rozrzutności i większych wydatków w sieci przestały być zatem aktualne. Taka synchronizacja może być powodem pandemii Covid-19, przez którą życie wielu ludzi toczyło się niemal w całości w trybie online. Dzięki temu też rozwinęła się mocno branża e-commerce. Ponadto więcej e-klientów zaczęło wybierać zakupy internetowe ze względu na darmowe dostawy, krótki czas oczekiwania na przesyłkę, a także proste metody płatności, np. BLIK i przelew.

Warto o tym pamiętać

W którym miejscu mężczyźni i kobiety mogą spotkać się podczas zakupów w sieci? Patrząc na wyniki badań – na wielu polach. Oczywiście istnieją nadal pewne różnice w zachowaniach zakupowych obu grup, ale są one naprawdę niewielkie. Warto mieć je na uwadze, jeżeli targetem Twojego sklepu online są wyłącznie panowie lub panie. Dość zauważalne różnice występują przy podziałach na grupy wiekowe, dlatego też ważne jest dostosowanie e-sklepu w odniesieniu nie tylko do płci klientów, ale ich wieku.

Prowadząc biznes e-commerce, warto odnosić się do sprawdzonych danych i zadbać o odpowiednią analitykę własnego sklepu. Dzięki temu utworzenie profilu grupy docelowych klientów oraz dobranie pod nią efektywnych działań marketingowych będzie dużo łatwiejsze.


Źródło grafiki: pixabay.com

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*