Bez kategorii/ Dolina pałaców i ogrodów dolnyśląsk/ Karkonosze i Sudety atrakcje/ ZAMKI I PAŁACE

Zamek Czocha i Zapora Leśniańska

INFORMACJE OGÓLNE:

Tel.: +48 75 721 15 53 lub +48 75 721 11 85, email: zamekczocha@amwhotele.pl, FB: Zamek Czocha, www: Zamek Czocha

DOJAZD:

Adres: miejscowość: Sucha, 59-820 Leśna. Do Zamku Czocha bardzo łatwo dojechać z okolicznych miejscowości. Blisko znajduję się: Jelenia Góra, Gryfów Śląski czy Lubań. Ale również miejscowości turystyczno uzdrowiskowe jak: Świeradów Zdrój, Szklarska Poręba czy Lubomierz mają do zamku świetne połączenie.

Dojazd z Jeleniej Góry

Przed samych zamkiem znajdują się liczne parkingi: częściowo bezpłatne, a częściowo płatne.

GODZINY OTWARCIA:

10:00 do 20:00 ( w miesiącach letnich ) oraz od 10:00 do 18:00 w miesiącach jesiennych i zimowych. Multimedialna sala tortur 10:00-17:00. W zamku jest również opcja zwiedzania nocnego które rozpoczyna się o godzinie 21:30 lub 22:00 (konieczna rezerwacja telefoniczna).

WAŻNE!!!: na zamku organizowane są różne imprezy w związku z tym bywają dni że jest on zamknięty dla odwiedzających. W związku z tym, iż jest to najczęstsza skarga do zarządzających zamkiem polecam przed przyjazdem śledzić profil na Facebooku lub po prostu zadzwonić.

CENNIK:

– zwiedzanie zamku z przewodnikiem: bilet normalny 20 zł bilet ulgowy 12 zł (dzieci do lat 15)

– zwiedzanie dziedzińców bez przewodnika: bilet normalny 8 zł bilet ulgowy 4 zł

– multimedialna sala tortur: bilet normalny 12 zł bilet ulgowy 8 zł

– gabinet osobliwości: bilet normalny 6 zł bilet ulgowy 4 z

– BILET ŁĄCZONY (czyli wszystkie powyższe atrakcje): bilet normalny 34 zł bilet ulgowy 21 zł

– nocne zwiedzanie: 45 zł od osoby (konieczna rezerwacja telefoniczna)

zamek

Zamek Czocha

Przyznaję, że nie zrobiłam temu miejscu zbyt wielu zdjęć czego trochę żałuję. Dlatego odsyłam Was do filmiku który znajdziecie na końcu. A dlaczego tak się stało? Powody były dwa: zauroczył mnie sam zamek, więc po prostu go podziwiałam oraz nasz Przewodnik, który rewelacyjnie opowiadał, mieszając historię z ciekawymi legendami. Bardzo mi ta forma odpowiadała, ponieważ nie było nudno i Pan nie brzmiał jakby czytał Wikipedię, tylko autentycznie chciało się go słuchać.

zamek czocha

Zamek Czocha – widok z wieży

Zamek zrobił na mnie ogromne wrażenie. Oprócz komnat, bibliotek czy korytarzy zostaliśmy poprowadzeni tajnymi przejściami dla służby i … i więcej nie chcę zdradzać bo zniszczę wrażenia komuś kto jeszcze tam nie był. Warto zaznaczyć, że na zamku często trwają jakieś prace, ponieważ wciąż odkrywane są nowe przejścia czy skarbce. Jak już wspomniałam na zamku często organizowane są imprezy okolicznościowe, my trafiliśmy akurat na taką, która nie przeszkadzała nam zwiedzić całości, mianowicie był to zjazd fanów Harrego Potera 🙂

Zamek Czocha – dziedziniec

Mam sentyment do tego zamku. Byłam na nim drugi raz, ale przyznaję, że pierwszego wogóle nie pamietam. Tutaj przed kilkunastoma laty odbyła się moja, a raczej nasza studniówka. Chodziliśmy z mężem do jednej klasy, ale nie byliśmy wówczas razem 🙂

Zamek Czocha – sala tortur

Zamek Czocha

Zamek Czocha powstał w połowie XIII wieku z inicjatywy króla czeskiego Wacława II jako warownia obronna Czech. Przez wieki zamek był przebudowywany na rezydencję przez zamieszkujące tu szlachetne rody rycerskie: von Klűx, von Nostitz i von Űchtritz. Swoje znaczenie militarne zamek ostatecznie utracił po wojnie trzydziestoletniej. W nocy z 17 na 18 sierpnia 1793 r. wielki pożar zamienił zamek w ruinę, kładąc kres jego świetności. Ostatni przedwojenny właściciel zamku, Ernest Gűtschow, na początku XX wieku zlecił przebudowę obiektu wybitnemu architektowi, prof. Bodo Erhardtowi. Jeżeli jesteście zainteresowani historią to zapraszam was tutaj.

zapora

Zapora wodna Leśniańska

Po wizycie na zamku pojechaliśmy na zaporę Leśniańską, która znajduje się zaledwie 1,5 km od zamku. Żałowaliśmy, że nie wzięliśmy rowerów bo byłaby to świetna wycieczka. Zapora Leśniańska jest najstarszą zaporą wodną w Polsce. Budowę zapory rozpoczęto 5 października 1901 roku, a uroczystego otwarcia tamy dokonano 15 lipca 1905 roku.

W kolejnych latach u podnóża tamy wzniesiono elektrownię wodną. Z ciekawostek mogę podać że zapora ma wysokość 45 metrów i jest 130 metrów długa, a w wyniku jej budowy powstało Jezioro Leśniańskie, które jest bardzo popularne zwłaszcza latem.

zapora leśniańska

A tutaj obiecany filmik z zamku: